Frequently asked questions

1. Covid-19

För att underlätta för våra förare i denna situation så vill vi gärna att alla våra passagerare förköper sin biljett online innan resa.

Detta kan ni göra på vår hemsida i er dator, surfplatta eller mobil och ni kan betala med Swish, kontokort och faktura.
Passagerare med Kirunakortet behöver som vanligt inte förboka.

Våra biljetter kan avbokas fram till 24 timmar innan avgång om dom köps på vår hemsida och återbetalas automatiskt inom ett par dagar.

  • Vill ni avboka en biljett som köpts på Nikkaluoktaexpressens hemsida så kan ni själva göra det högst upp på länken Avboka eller mejla till nikkaexpessen@horvalls.se så hjälper vi dig.
  • Vill ni ändra en bokning så kan ni göra det när som helst om ni mejlar till nikkaexpressen@horvalls.se, alla bokningar på Nikkaluoktaexpressen som antingen är köpta på vår hemsida, via SJ eller Samtrafiken kan ändras av oss.

 

To help our drivers in this situation we would like all our passengers to prebook their ticket online before departure.
You can do this on our website with your computer, tablet or phone and you can their pay with your credit card.
Passengers with the bus card Kirunakortet does not need to prebook as usual.

Our tickets can be cancelled up to 24 hours before departure if they are bought on our website and will be refunded automatically within a couple of days.

  • If you wish to cancel a ticket bought on Nikkaluoktaexpressen website then you can cancel it yourself at the top of the website at the link Cancel reservation or e-mail nikkaexpressen@horvalls.se and we will help you.
  • If you wish to change a booking then we can help you at any time if you e-mail nikkaexpressen@horvalls.se, all bookings on Nikkaluoktaexpressen whether they are booked on our website, via SJ or Samtrafiken can be changed by us.

2. Hur köper jag biljett?

Du kan förköpa din biljett på vår hemsida www.nikkaluoktaexpressen.se och betala webbpris.
Du kan även köpa din biljett direkt ombord på bussen utan att ha bokat men du betalar då ordinarie pris.
Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS.
Du skannar in QR-koden som du får i bekräftelsen, ombord på bussen när du ska åka. 
Kontakta oss om bekräftelsen uteblir på e-post: nikkaexpressen@horvalls.se.

Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. 
Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

3. Rabatt på tur & retur-resa

Vi ger rabatt om man bokar en tur & retur-resa (se prislista under länken Priser).
För att få detta pris kräver systemet att man bokar till & från samma hållplats.

Men, om ni inte vill åka till & från samma hållplats men ändå vill ha er rabatt, gör då följande:

Boka er tur & retur-resa till & från samma hållplats för det rabatterade priset.
Mejla till oss på nikkaexpressen@horvalls.se och skriv ditt bokningsnummer samt vad du vill ändra till.

Då ändrar vi er bokning, självklart utan extra kostnad.

4. Kan jag avboka min biljett?

Ja, alla biljetter som köps på vår hemsida kan avbokas.
Detta kan ni göra själva i menyn Avboka högst upp på hemsidan eller så kan ni mejla till oss.
För återbetalning måste bokningen avbokas minst 24 timmar innan avgång, annars görs ingen återbetalning.

Om det är mindre än 24 timmar till avgång och ni vill boka om er biljett så ska ni INTE avboka er biljett, utan mejla till oss för gratis ombokning.
Er biljett gäller även på alla andra avgångar 1 dag före och 7 dagar efter utan ombokning, så om det är bråttom och ni inte hunnit få svar från oss så kan ni fortfarande använda er biljett.

Har ni köpt er biljett av SJ eller Samtrafiken så måste ni höra av er till dom för avbokning och återbetalning då det är dom som sköter detta.

5. Hur ombokar jag min biljett?

Du måste avboka din resa och köpa en ny resa för att göra detta.

Ni kan även skicka e-post till: nikkaexpressen@horvalls.se så kan vi boka om er i mån av tid.

Om det är mindre än 24 timmar till avgång och ni vill boka om er biljett så ska ni INTE avboka er biljett, utan mejla till oss för gratis ombokning.
Er biljett gäller även på alla andra avgångar 1 dag före och 7 dagar efter utan ombokning, så om det är bråttom och ni inte hunnit få svar från oss så kan ni fortfarande använda er biljett.

Har ni bokat en biljett av SJ eller Samtrafiken så måste ni mejla till oss så att vi kan boka om er utan kostnad.

6. Bokar jag en speciell plats på bussen?

Nej, vid bokning så har ni inte bokat en speciell plats på bussen, ni bokar bara en plats på den avgången och skulle bussen bli fullsatt så kommer vi köra fram en extrabuss men det kan ta en stund innan den är framme.
Vänligen var ute i god tid när ni ska åka med bussen.

7. Kör ni inte året om?

Nej, Nikkaluoktaexpressen trafikeras bara de dagar som STF Kebnekaise fjällstation är öppen.
Det är ungefär början av mars till början av maj och mitten av juni till slutet av september.
Övrig tid på året när fjällstationen är stängd hänvisar vi bara till taxi om ni ändå vill till Nikkaluokta.

8. Hinner jag med min anslutning?

Det här är dom generella bytestiderna ni behöver för att kunna göra ert byte när ni reser med oss.

Vid Kiruna busstation behöver ni ca 5 minuter för att byta till och från vår buss.
Ankommer ni med flyg till Kiruna Airport behöver ni ca 30 minuter för att hinna med vår buss.
Ska ni flyga från Kiruna Airport behöver ni vara på flygplatsen ca 50 minuter innan flygets avgångstid.
Kommer ni med tåg till Kiruna järnvägsstation eller ska ni åka från järnvägsstationen med tåg behöver ni ca 5 minuter för att byta till och från vår buss.

9. Mitt flyg/tåg ankommer samtidigt eller efter bussens avgångstid

Om flyget eller tågets ordinarie ankomsttid är samtidigt eller efter Nikkaluoktaexpressens avgångstid så får vi hänvisa till nästa avgång.
Tiderna i tidtabellen är då anpassade för tidigare flyg eller tåg. 

10. Hur kan jag betala resan?

Köper du din biljett på vår hemsida så kan du betala med Swish eller genom Klarna och flera av deras betalsätt såsom kortbetalning, delbetalning eller faktura.
Köper du din biljett ombord på bussen så kan du betala med de flesta betalkorten, Swish samt med kontanter.
Tur & Retur-biljetter kan endast betalas med betalkort eller Swish ombord på bussen (enkelbiljetter kan betalas med kontanter).

11. Vilka rabatter finns?

Barn 7-19 år, Ungdom 20-25 år och Senior 65+ år har rabatterat pris, se prislista under fliken Priser.

12. Jag vill boka en returbiljett men vet inte när jag ska åka

Välj ett datum som du är ganska säker på, biljetten är giltig 1 dag före detta datum och 7 dagar efter.
Informera föraren vid ombordstigning att det är fel datum på biljetten.

13. Jag har tappat bort min biljett

Var lugn, skulle detta hända så kan vi söka efter ditt namn i bokningssystemet och du är välkommen ombord så länge du kan legitimera dig.

Vi kan skicka ut en ny biljett om du skickar e-post till oss: nikkaexpressen@horvalls.se

14. Vad innebär x i tidtabellen och vad innebär tiden vid bokning till någon av byarna längs vägen?

Alla tider som står vid bokning till en by längs vägen är en cirkatid, bussen kan komma före och efter denna tid så var ute i god tid.
X innebär att bussen stannar där vid behov men att ingen tid är angiven.

15. Kan jag åka mellan lokalt mellan hållplatserna i Kiruna?

Nej, om du ska åka lokalt mellan Kiruna busstation, Kiruna järnvägsstation och Kiruna Airport så hänvisar vi er till Kiruna Flygbuss och Transferbussen.

16. Jag har bokat fel hållplats i Kiruna

Ingen fara, din biljett är giltig till/från alla hållplatser i Kiruna oavsett ditt val vid bokning.

17. Mitt flyg eller tåg är försenat

Om du har förbokat din resa så väntar vi ca 10 minuter efter ordinarie avgångstid innan vi måste avgå till Nikkaluokta.
Detta för att passagerare i Nikkaluokta måste hinna med sina anslutningar i Kiruna.

Du kan använda din biljett på nästa tur även om den är dagen efter. 
Har du inte förköpt din biljett så hänvisar vi till nästa tur.
Har du köpt Resplus-biljett via deras försäljningsställen så är det företaget som orsakade förseningen som är ansvarig att ta dig till din destination.

18. Om bussen blir full?

Blir bussen fullsatt så kommer vi sätta in en extrabuss, det kan dock ta en stund innan denna är på plats.
Passagerare med förköpta biljetter har inte prioritet på bussarna men vi garanterar att ni kommer till er destination.

19. Var stannar bussen?

Bussen stannar vid följande hållplatser:

  • Kiruna busstation, hållplats D. (Karta)
  • Kiruna järnvägsstation, vid busskurerna på höger sida om stationsbyggnaden sett från järnvägsspåret. (Karta)
  • Kiruna Airport, vid bussfilen till vänster när man går ut från ankomsthallen. (Karta)
  • Nikkaluokta, på grusplan bredvid den lilla informationskåtan. (Karta)

Bussen stannar även var som helst längs färdvägen på Nikkaluoktavägen så länge det kan göras trafiksäkert.

20. Dålig mobiltäckning i Nikkaluokta

Nikkaluokta ligger ute i vildmarken och därför kan det hända att vissa mobiloperatörer inte har täckning i det området.
Telia brukar generellt funka bra.

Din förbokade biljett levereras med e-post och/eller SMS.
I SMS:et finns en länk till din biljett med en QR-kod, för att öppna den måste du ha mobiltäckning.

Vet du om att du kanske inte kommer ha täckning så rekommenderas du att skriva ut din biljett på papper i förväg.
Du kan även ta en skärmdump på din mobilbiljett i förväg när du har täckning så att vi kan skanna av den på bussen.

Det går även bra om du skriver upp ditt bokningsnummer och skulle du ha tappat bort det så har vi möjlighet att söka efter ditt namn i bokningen.
 

21. Gäller Kirunakortet?

Ja, Kirunakortet gäller på hela sträckan mellan Kiruna - Nikkaluokta.
Visa upp det för föraren när du kliver ombord.

Ni behöver inte förboka någon biljett.