Vanliga frågor

1. Hur köper jag biljett?

Du kan förköpa din biljett på vår hemsida www.nikkaluoktaexpressen.se och betala webbpris.
Du kan även köpa din biljett direkt ombord på bussen utan att ha bokat men du betalar då ordinarie pris.
Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS.
Du skannar in QR-koden som du får i bekräftelsen, ombord på bussen när du ska åka. 
Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss snarast möjligt om något skulle vara fel. 
Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

2. Hur kan jag betala resan?

Köper du din biljett på vår hemsida så kan du betala med Visa eller MasterCard.
Köper du din biljett ombord på bussen så kan du betala med de flesta betalkorten samt med kontanter.

3. Vilka rabatter finns?

Barn 7-19 år, Ungdom 20-25 år och Senior 65+ år har rabatterat pris, se prislista under fliken Priser.

4. Jag vill boka en returbiljett men vet inte när jag ska åka

Väljer du en returbiljett så sparar du från 40 kr på resan.
Välj ett datum som du är ganska säker på, biljetten är giltig 1 dag före detta datum och 7 dagar efter.
Informera föraren vid ombordstigning att det är fel datum på biljetten.

5. Finns det möjlighet att avboka min resa?

Ja, alla biljetter kan avbokas senast 24 timmar innan avgång och återbetalas fullt ut. Du avbokar direkt på hemsidan i menyn Avboka.

6. Hur ombokar jag min biljett?

Du måste avboka din resa och köpa en ny resa för att göra detta.

7. Jag har tappat bort min biljett

Var lugn, skulle detta hända så kan vi söka efter ditt namn i bokningssystemet och du är välkommen ombord så länge du kan legitimera dig.

8. Vad innebär x i tidtabellen och vad innebär tiden vid bokning till någon av byarna längs vägen?

Alla tider som står vid bokning till en by längs vägen är en cirkatid, bussen kan komma före och efter denna tid så var ute i god tid.
X innebär att bussen stannar där vid behov men att ingen tid är angiven.

9. Kan jag åka mellan lokalt mellan hållplatserna i Kiruna?

Nej, om du ska åka lokalt mellan Kiruna busstation, Kiruna järnvägsstation och Kiruna Airport så hänvisar vi er till Kiruna Flygbuss och Transferbussen.

10. Jag har bokat fel hållplats i Kiruna

Ingen fara, din biljett är giltig till/från alla hållplatser i Kiruna oavsett ditt val vid bokning.

11. Mitt flyg eller tåg är försenat

Om du har förbokat din resa så väntar vi ca 10 minuter efter ordinarie avgångstid innan vi måste avgå.
Du kan använda din biljett på nästa tur även om den är dagen efter. 
Har du inte förköpt din biljett så hänvisar vi till nästa tur.
Har du köpt Resplus-biljett via deras försäljningsställen så är det företaget som orsakade förseningen som är ansvarig att ta dig till din destination.

12. Om bussen blir full?

Blir bussen fullsatt så kommer vi sätta in en extrabuss, det kan dock ta en stund innan denna är på plats.
Passagerare med förköpta biljetter har inte prioritet på bussarna men vi garanterar att ni kommer till er destination.

13. Var stannar bussen?

Bussen stannar vid följande hållplatser:
Kiruna busstation, hållplats D. (Karta)
Kiruna järnvägsstation, vid busskurerna på höger sida om stationsbyggnaden sett från järnvägsspåret. (Karta)
Kiruna Airport, vid bussfilen till vänster när man går ut från ankomsthallen. (Karta)
Nikkaluokta, på grusplan bredvid den lilla informationskåtan. (Karta)
Bussen stannar även var som helst längs färdvägen på Nikkaluoktavägen så länge det kan göras trafiksäkert.

14. Ingen mobiltäckning i Nikkaluokta

Nikkaluokta ligger ute i vildmarken och därför kan det hända att vissa mobiloperatörer inte har täckning i det området.
Telia brukar generellt funka bra.

Din förbokade biljett levereras med e-post och/eller SMS.
I SMS:et finns en länk till din biljett med en QR-kod, för att öppna den måste du ha mobiltäckning.

Vet du om att du kanske inte kommer ha täckning så rekommenderas du att skriva ut din biljett på papper i förväg.
Du kan även ta en skärmdump på din mobilbiljett i förväg när du har täckning så att vi kan skanna av den på bussen.

Det går även bra om du skriver upp ditt bokningsnummer och skulle du ha tappat bort det så har vi möjlighet att söka efter ditt namn i bokningen.
 

15. Gäller Kirunakortet?

Ja, Kirunakortet gäller på hela sträckan mellan Kiruna - Nikkaluokta.
Visa upp det för föraren när du kliver ombord.