Resevillkor

1. BOKNING AV RESA

Observera att vid bokning så har ni inte bokat en speciell plats på bussen, ni bokar bara en plats på den avgången och skulle bussen bli fullsatt så kommer vi köra fram en extrabuss men det kan ta en stund innan den är framme. Vänligen var ute i god tid när ni ska åka med bussen.

Det går bra att förboka din biljett men det går även bra att kliva på bussen utan att ha förbokat.

För att boka din biljett med oss kan du använda dig av startsidan här, här betalar du webbpris för din biljett. På vår hemsida kan du betala med Swish eller genom Klarna och flera av deras betalsätt såsom kortbetalning, delbetalning eller faktura.

Efter bokning får du en bekräftelse via e-post och/eller SMS beroende på vilka kontaktsätt du fyllt i när du gjorde din bokning. Kontakta oss om bekräftelsen uteblir. Det bokningsnummer som du får i bekräftelsen och direkt efter genomförd beställning fungerar som biljett. Du skannar QR-koden ombord på bussen när du ska åka. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen stämmer överens med den sträcka, tid och datum som beställts och att ta kontakt med oss via e-post: nikkaexpressen@horvalls.se snarast möjligt om något skulle vara fel. Du ansvarar även för att vi kan nå dig på det telefonnummer eller e-postadress du anger vid bokningen.

Du kan även köpa din biljett ombord till ordinarie pris, du kan betala med de vanligaste betalkorten, Swish eller med kontanter på bussen.

2. AVBOKNING

För att avboka din resa med oss klickar du på 'Avboka' högst upp på sidan eller så kan du mejla till oss.

Alla biljetter som köps via vår hemsida går att avboka fram till 24 timmar före avgång och återbetalas fullt ut automatiskt. Vänligen observera att det kan ta några arbetsdagar för pengarna att komma tillbaka.

Avbokar du mindre än 24 timmar före avgång så återbetalas inte pengarna.

Om biljetten är köpt av SJ, Vy eller Samtrafiken så ska du höra av dig till dom då det är dom som sköter om dessa avbokningar.

3. RETURRESA

Observera att om datumet för returresa inte är samma som bokat datum så måste det informeras för föraren vid ombordstigning.

4. ÅLDERSGRÄNSER

  • Barn 0-6 år (Två barn reser gratis med betalande vuxen)
  • Barn 7-19 år
  • Ungdom 20-25 år
  • Vuxen 26-64 år
  • Senior 65+ år

Det åligger resenären att informera vid köp att denna åberopar ev. rabatt enligt ovan skrivna kriterier. Rabatt kan ej erhållas efter avslutat köp. Passagerare ska kunna styrka sin ålder vid tveksamhet.

5. SÄLLSKAPSDJUR

Det är tillåtet att ta med husdjur på Nikkaluoktaexpressen utan extra kostnad, eventuella passagerare som är allergiska har dock företräde på bussen. För dig som planerar att ta med ditt husdjur på resan är det viktigt att du tänker på att det inte ska skapa obehag för andra passagerare. Mindre djur i väska/korg får placeras på ledig sittplats, på skyddande underlag. Större djur ska färdas på golvet. Resenär har alltid företräde till sittplats. Resenär med pälsdjur skall gå ombord i bussen genom bakdörren så att pälsdjuret endast vistas i bakre delen av bussen. Tänk på att rasta ditt djur innan avresa.

Föraren har rätt att avvisa passagerare om ovanstående ej möts.

6. BAGAGE/SKIDOR/PULKA

2 väskor får medtagas kostnadsfritt. Vill ni ta med ett par skidor eller en pulka så räknas det som ett bagage. Handbagage som ej inkräktar på andras utrymme eller hindrar passagerare får tas med in i bussen. Det är resenärens skyldighet att märka resgodset med namn och adress samt kontrollera vid avstigning att du har rätt bagage.

Nikkaluoktaexpressen tar inte ansvar för värdeföremål eller kontanter som förvaras eller glöms kvar i bussen. Av säkerhetsskäl får inget bagage placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar.

Resenärer får inte ta med bagage som är av farlig beskaffenhet eller som kan orsaka avsevärd olägenhet, såsom explosiva och brandfarliga föremål och vätskor samt giftiga, smittbärande och frätande ämnen samt vapen. Ömtåligt bagage ska vara väl emballerat.

Nikkaluoktaexpressen ansvarar ej för skadat, förkommet eller stulet bagage. Vi hänvisar till resenärens egen försäkring. Undantaget då Nikkaluoktaexpressen har agerat med grov vårdslöshet eller uppsåt samt i händelse av olycka. Passagerare har, i enlighet med tillämplig lag, rätt till ersättning för bagage som skadats eller förlorats på grund av olyckor som inträffar till följd av användning av bussen. Om bagage förkommer eller glöms kvar, vänligen kontakta Hörvalls Buss per e-post på nikkaexpressen@horvalls.se

7. GODS OCH CYKEL

Mindre paket och cykel får medtagas på Nikkaluoktaexpressen i mån av plats. Cykel kan medföras utan avgift i mån av plats och förutsatt att cykeln är ordentligt emballerad, så att den inte skadar dina medpassagerares bagage. Din cykel packas helst i en cykelväska. I annat fall packas cykeln så att styret vrids ett kvarts varv samt pedalerna och hjulen bortmonteras. Dessutom ska delar som kan smutsa ner andra resenärers bagage täckas, exempelvis med bubbelplast eller wellpapp, samt packas i kartong eller hållbar säck. Nikkaluoktaepressen förbehåller sig rätten att neka cykel i bagage om bedömningen görs att den kan skada övrigt bagage.

8. BUSSAR OCH BÄLTEN

Trafiken utföres normalt med turistbussar med säkerhetsbälten på alla platser, toalett, aircondition och fällbara stolar. Bälten finns på alla platser och skall enligt lag användas. Alla barn skall ha en egen sittplats. Det är målsman som ansvarar för att även små barn kan vara fastspända i medhavd bilbarnstol.

9. RESEGARANTI

Vi garanterar att du får en plats på bussen. Om bussen är fullsatt så kommer det en extrabuss. Vid försening med mer än 60 minuter ersätter vi resenären med en (1) fri enkelresa motsvarande den sträcka som han/hon reste vid förseningstillfället. Vid försening med mer än två timmar ersätter vi resenären med två (2) enkelresor motsvarande den sträcka han/hon reste vid förseningstillfället. Förseningar i trafiken på grund av väder, trafikstörningar, eller andra orsaker som ligger utanför vår kontroll ersätts inte. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst utgår ej. Eventuella utlägg för taxiresor eller andra transportmedel ersätts inte. Reklamation ska ske kortfattat och skriftligt inom fjorton (14) dagar från aktuell resdag och skickas till nikkaexpressen@horvalls.se

10. ORDNINGSREGLER

Alla bussar är rökfria, även på toaletterna. Det är ej tillåtet att dricka alkohol på bussen. Det är tillåtet att ta med och förtära mat, dryck, fika, godis ombord på bussen under förutsättning att det inte skapar olägenheter för medresenärer.

11. FÖRSENINGAR

Ibland kan väder, trafikstörningar eller fordonstekniska problem göra att vi inte lyckas hålla tiderna. Detta medför dock inget ersättningsansvar.

12. BETALNINGSALTERNATIV ONLINE: KLARNA - SWISH

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor.

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.


Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.



Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.


Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.